Gezondheidsclaims

  1. ‘The effects of consuming frequent, higher protein meals on appetite and satiety during weight loss in overweight/obese men’

Oftewel: De effecten van het nuttigen van frequente, eiwitrijke maaltijden op de eetlust en verzadiging tijdens gewichtsverlies bij mannen met overgewicht / obesitas. Het doel van deze studie was om de effecten van voedingseiwitten en eetfrequentie op waargenomen eetlust en verzadiging tijdens gewichtsverlies te bepalen. Een totaal van 27 mannen met overgewicht / obesitas (leeftijd 47 ± 3 jaar; BMI 31,5 ± 0,7 kg / m2 (2)) werden gerandomiseerd naar groepen die een energiebeperkend dieet gebruikten (d.w.z. 750 kcal / dag lager dan de dagelijkse energiebehoefte). Ze werden verdeeld in ofwel hoger eiwit (HP, 25% energie als eiwit, n = 14) of normaal eiwit (NP, 14% energie als eiwit, n = 13) gedurende 12 weken. Vanaf week 7 consumeerden de deelnemers hun respectievelijke diëten als ofwel 3 eetmomenten/dag (3-EO; elke 5 uur) of 6 eetmomenten/dag (6-EO; elke 2 uur), in gerandomiseerde volgorde, gedurende 3 opeenvolgende dagen. Indexen van eetlust en verzadiging werden elk uur van de derde dag van beide patronen beoordeeld. Dagelijkse honger, verlangen om te eten en preoccupatie met gedachten aan voedsel waren niet verschillend tussen groepen. De HP-groep ervoer een grotere volheid gedurende de dag versus NP (511 ± 56 vs. 243 ± 54 mm · 15 uur; P <0,005). In vergelijking met NP had de HP-groep een lagere nachtelijke behoefte om te eten (13 ± 4 vs. 27 ± 4 mm, P <0,01) en preoccupatie met gedachten aan voedsel (8 ± 4 vs. 21 ± 4 mm; P < 0,01). Binnen groepen hadden de 3 vs. 6-EO-patronen geen invloed op de dagelijkse honger, volheid, verlangen om te eten of preoccupatie met gedachten aan voedsel. Het 3-EO-patroon leidde tot een grotere avond- en late-nachtvolheid versus 6-EO, maar alleen binnen de HP-groep (P <0,005). Gezamenlijk ondersteunen deze gegevens de consumptie van HP-inname.

Meer informatie via: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20847729/

 

  1. The Effect of Dietary Protein on Weight Loss, Satiety, and Appetite Hormone

Oftewel: Het effect van voedingseiwit op gewichtsverlies, verzadiging en eetlusthormonen.

Conclusie van de studie: Hoge eiwit-geïnduceerde verzadiging met daaropvolgende vermindering van de energie-inname was significant, wat kan duren van 1-6 dagen tot 6 maanden en geassocieerd met een groter gewichtsverlies en behoud van lichaamsgewicht daarna.

Meer informatie via: https://www.actascientific.com/ASNH/pdf/ASNH-03-0207.pdf